Het onderwijsachterstandenbeleid is een gedeelde opdracht van gemeenten en onderwijs. Om de opgelopen achterstanden als gevolg van corona aan te pakken, heeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap extra geld beschikbaar gesteld met het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Het onderwijs ontvangt extra middelen om de opgelopen achterstanden als gevolg van corona op school aan te pakken. Als gemeente ontvangt u extra budget om de samenwerking met scholen, kinderdagopvang, buitenschoolse opvang, (jeugdgezondheids)zorg, bibliotheken en andere partijen te verstevigen.
Structureel effect met incidentele middelen
Voor de zomer heeft het onderwijs voor iedere school een schoolscan (probleem- en behoefteanalyse op leerling niveau) gemaakt. Aan de hand van deze scan is vervolgens een schoolplan opgesteld waarin de interventies vanuit het NPO zijn weergegeven. Door als gemeente aan te sluiten bij de plannen van het onderwijs en deze te verbreden naar de voorschoolse periode en te verrijken met het omliggende veld van sport, kunst en cultuur, ontstaat er ruimte voor (talent)ontwikkeling in de breedste zin.
Belangrijk startpunt
Maak eerst een duidelijke startfoto: hoe staan we er eigenlijk voor als gemeente? Door eerst de huidige situatie in beeld te brengen en dan in gezamenlijkheid te bepalen wat nodig is, voorkom je dat er verschillende kleine en losse initiatieven worden ingezet. Zo gebruik je de NPO middelen als stevig fundament voor het OAB-beleid van de komende jaren.
Stappenplan
Hoe je dat doet? Door te objectiveren, te bespreken en met elkaar tot een sluitende aanpak te komen.
Hulp nodig?
De adviseurs van Innovatie nul13 geven hierover graag advies of begeleiden dit proces in samenspraak met gemeenten. Ben je geïnspireerd, maar wil je wel nog even sparren? Of heb je een gerichte vraag, een dringend verzoek of behoefte aan een oriënterend gesprek? We horen het graag. Bel of mail gerust.
030 877 92 35 | info@innovatienul13.nl