Path 0 jaar 13 jaar
Nieuws

Samen werken aan een sterke pedagogische basis

30 oktober 2025

Samen werken aan een sterke pedagogische basis

Ieder kind verdient een sterke start en een kansrijke toekomst. Gemeenten spelen daarin een belangrijke rol. Samen met scholen, kinderopvang, zorg, sport en welzijn vormen zij het netwerk waarin kinderen opgroeien. Hoe sterker die gezamenlijke pedagogische basis is, hoe beter we als samenleving in staat zijn om vragen en problemen in het gewone leven op te vangen, vóórdat ze uitgroeien tot grotere zorgen.

Onlangs spraken we met Steven de Vries, wethouder in Baarn, over onze nieuwe dienst Samen Werken aan de Basis voortgekomen uit de Samenwerkingsgids: Een stevige pedagogische basis. Vanuit zijn ervaring bij de PO-Raad en als respondent bij de gids weet hij hoe complex, maar ook hoe waardevol samenwerking kan zijn. “Het goede gesprek moet gevoerd, maar dat gesprek moet ook echt ergens toe leiden,” zegt hij. En juist dat sluit aan bij onze visie: niet praten om het praten, maar samenwerken om samen de juiste dingen te kunnen doen  voor kinderen, gezinnen en de toekomst van de gemeente.

 

Samenwerking als fundament

De Vries ziet in de praktijk hoe groot de opgave is voor gemeenten. “Het is best lastig om de Lokale Educatieve Agenda goed vorm te geven,” vertelt hij. “Je wilt bijdragen aan maatschappelijk effect, maar de verhoudingen tussen schoolbesturen en gemeenten liggen soms ingewikkeld. De wettelijke basis is beperkt, dus het gaat vaak om invloed in plaats van zeggenschap. Dan helpen concrete voorbeelden en gezamenlijke doelen enorm.” Juist daar ligt de kracht van een structurele samenwerking: niet eenmalig overleggen of een plan opstellen, maar stap voor stap bouwen aan een stevig fundament waarin beleid, uitvoering en praktijk elkaar versterken. Dat vraagt om wederzijds begrip, duidelijke afspraken en vertrouwen in elkaars rol. Gemeente, onderwijs, kinderopvang en jeugdgezondheidszorg dragen hierin gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor deze belangrijke fase in de ontwikkeling van kinderen.

 

Een gezamenlijke verantwoordelijkheid

“Kinderen, scholieren, jeugdigen hebben groot belang bij samenwerking, juist in deze levensfase,” benadrukt De Vries. “In gezamenlijkheid kunnen we veel meer doen in de ontwikkeling van het kind. We moeten verder kijken dan ieders eigen opgave. We hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid.”

Die gezamenlijke verantwoordelijkheid is precies wat wij in dit traject versterken en is het uitgangspunt van onze aanpak. Samen brengen we in beeld hoe de lokale samenwerking er nu uitziet, voeren we gesprekken met partners en formuleren we gezamenlijke doelen en afspraken. We kijken naar de inzet van middelen, bijvoorbeeld uit het OAB-budget en onderzoeken waar verbindingen kunnen worden gelegd met andere beleidsterreinen binnen het sociaal domein. Daarmee helpen we gemeenten en hun partners om de huidige situatie zichtbaar te maken, te bepalen wat er nodig is en afspraken te maken die daadwerkelijk leiden tot resultaat. Zo ontstaat een breed gedragen visie waarin inhoud, beleid en financiering elkaar versterken, met tastbare winst voor bestuurders, beleidsmedewerkers en gezinnen.

Van goede inzicht naar uitvoering

De Vries ziet in de praktijk dat veel gemeenten meer willen samenwerken, maar niet altijd weten hoe ze dat kunnen organiseren. “Het gaat om bij elkaar brengen, het goede gesprek voeren, maar dat gesprek moet ook echt ergens toe leiden,” benadrukt hij nogmaals. “Daarom is het zo waardevol dat er begeleiding is om dit concreet te maken. Het gaat om gezamenlijke verantwoordelijkheid, gedragen besluiten en duidelijke verantwoording, inhoudelijk, wettelijk en financieel.”

In onze aanpak bouwen we stap voor stap aan die gezamenlijke basis. Rollen en verantwoordelijkheden worden helder, partners weten elkaar te vinden en er ontstaat draagvlak, zowel in de uitvoering als richting bestuur en raad. Dat past bij het gedachtegoed van de Hervormingsagenda Jeugd en de Samenwerkingsgids: interprofessioneel samenwerken betekent de gezamenlijke verantwoordelijkheid beter benutten. En anders organiseren betekent ruimte creëren om lokaal het goede te doen.

 

Samen richting de toekomst

“In samenwerken liggen de antwoorden richting de toekomst,” zegt De Vries tot slot. “De middelen worden krapper, er is een tekort aan personeel en we werken allemaal met dezelfde gezinnen en uitdagingen. Juist daarom is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken, samen koers te houden en vanuit vertrouwen te bouwen aan resultaat.”

Gemeenten staan er daarbij niet alleen voor. Innovatie nul13 ondersteunt bij het inrichten en versterken van de samenwerking tussen onderwijs, zorg en sociaal domein. Van verkenning tot uitvoeringsplan, stap voor stap, samen met alle betrokkenen. Zodat we samen werken aan het gezamenlijke doel: dat een kind kan opgroeien in een sterke pedagogische basis.

Meer weten? Neem gerust contact op met Ellen via e.monteban@innovatienul13.nl

 

Weten welke kansen wij als friskijkers zien?

Ellen Monteban